Colloquy 2016


In 2016, the Folkové prázdniny folk music festival (Folk Holidays festival) in Náměšť nad Oslavou, Czech Republic, included for the thirteenth time (26–27 June, 2016) a specialized colloquy focused on folk music traditional and modern, ethnic music and the broad genre of world music, as well as classical music, provided it was somehow linked with traditional music. For two days, the attendees of the colloquy observed the presentations of musicologists, ethnologists, ethnomusicologists, music publicists, radio broadcasters, and last but not least musicians themselves. Since its establishment, the Náměšť colloquy has provided a platform for the meeting of scholars and academics with music journalists and musicians.

According to philosopher Jan Sokol, it is the departure of a person from life which turns life into a story, and the story needs a frame. The personal story has a beginning and an end, but an activity which filled the life does not have to end. There are all kinds of beginnings: sometimes they are purely personal, sometimes they are tied to tradition, to popular waves of the period, or to distinctive role models. Pondering about the origin of music manifestations, their development, ending, or continuation, we decided to make it the key theme of the international colloquy From Folklore to World Music: In the beginning, there was … Beginnings vary: they can be famous as well infamous, some of them were intended, some of them just happened by chance. Sometimes there were great expectations at the beginning, followed by disappointment, or, in better cases, by success. Some moments connected to the development of music culture have disappeared in history, some contributed to the formation of distinctive streams or genres. Sometimes we can trace the personal or social causes of their emergence, sometimes we have to speculate. Asking “Why did this happen, why it does or does not exist”, and looking for answers is one of the most interesting moments within the study of culture and music especially.

(from introduction)

From Folklore to World Music: IN THE BEGINNING THERE WAS ...

  • Marta Toncrová | Na počátku byla politika: několik glos k tzv. guberniální sběratelské akci (PDF)
  • Marta Toncrová | At the Beginning, There Was Politics: Some remarks concerning a gubernatorial collecting (PDF)
  • Matěj Kratochvíl | Fetiš nejstaršího zvuku. Věda, politika a fascinace počátky nahrávání zvuku (PDF)
  • Martina Pavlicová | Ochrana kulturního dědictví – počátek příběhu s otevřeným koncem (PDF)
  • Martina Pavlicová | The Safeguarding of Cultural Heritage: A beginning of an open-ending story (PDF)
  • Lucie Uhlíková | Inovace tradice: fenomén mužských sborů na Slovácku a jeho počátky (PDF)
  • Lucie Uhlíková | The Innovation of Tradition: Male folk voice choirs in the Slovácko region and their beginnings (PDF)
  • Marta Ulrychová | Flauto dolce rinascito. Využití zobcových fléten v českých folklorních souborech na přelomu 60. a 70. let minulého století (PDF)
  • Julia Ulehla | Odkaz předků: Moravský folklór a městská avantgarda (PDF)
  • Julia Ulehla | Conjuring Ancestors: Moravian Folklore in the Urban Avant-Garde (PDF) (PDF s foto)
  • Jan Sobotka | Třikrátk pramenům blues (PDF)
  • Irena Přibylová | Je na západ cesta dlouhá: Kovbojská písnička v českých zemích 1919–1949 (PDF)
  • Jiří Plocek | Co vše může způsobit vlna aneb pátrání po počátcích a významu hudby (PDF)
  • Petr Dorůžka | Konjunktura ideologicky podvratné hudby v poválečné Evropě: dramatický sled příčin a následků na časové ose 20. století (PDF)
  • Jiří Moravčík | Tuaregové na Sibiři, v arizonské poušti, Paříži a v interakci s popkulturou (PDF)
  • Milan Tesař | Na počátku bylo slovo a tomu slovu nikdo nerozuměl… (PDF)
  • Aleš Opekar | Opus nula. Juvenilie a jejich potenciál na příkladu Lenky Dusilové (PDF)
  • Boris Klepal | Bronius Kutavičius: world music v klasických formách (PDF)
  • Lenka Morávková | Bratři Baschetové a jejich zvukové sochy: Dotýkejte se a hrajte! (PDF)
  • Medailony autorů (PDF)