Colloquy 2015


The Folk Music Holiday festival in Náměšť nad Oslavou, Czech Republic, is the only one of the similar events in the country which includes an international music colloquy in its programme. It lasts for two days, and festival attendees can enter it for free and enjoy numerous presentations by music professionals, such as musicologists, ethnologists, ethno choreologists, music writers and editors, as well as musicians. Since its beginnings in the early 2000s, the colloquy has focused intentionally on traditional folk music, modern folk music, ethnic music, and world music. In 2015, the 12th colloquy within the From Folklore to World Music frame was held on the topic On and off stage. In the call for papers, the colloquy organized selected academics and professionals to explore music with traditional and folk roots in connection with its presentation on stage, or in its free, spontaneous environment off stage. In doing so, the colloquy provided possibilities to explore and comment on the artistic level of traditional folk music, modern folk music and world music in its on stage existence, as well as the music’s commercial and media links to music industry, promotion and feedback. At the same time, there was a possibility to observe the more or less unexplored off stage music world and its specialized audience, psychology and sociology. The colloquy organizers encouraged a discussion on the on and off stage music functions, their similarities, contradictions, and compatibility, as well as the perceptions of their bearers, performers, listeners, and critics. The final scope of the colloquy included topics both from contemporary music culture and from traditional music culture (which, through its various revivals, has been subject to increasing pressure to be presented out of its original environment).

(from introduction)

From Folklore to World Music: ON AND OFF STAGE

  • Martina Pavlicová – Lucie Uhlíková | Mimo svůj čas, prostor i význam – lidové tradice na jevišti (PDF)
  • Kateřina Černíčková | Horňácká sedlácká: lidový tanec i národní symbol (PDF)
  • Marta Toncrová | Lidový zpěvák mimo scénu: Jožka Severin z Tvrdonic na jižní Moravě (PDF)
  • Marta Ulrychová | Hdo by nám rozkázal, temu bych hukázal cestu ze vrát… Současné folklorní soubory na Chodsku (PDF)
  • Sabrina Kedroňová | O rekonstrukci lašského lidového tance zvrtek (PDF)
  • Marian Friedl | Lidové flétny Beskyd a Javorníků na scéně a mimo ni (PDF)
  • Alžbeta Lukáčová | Digitalizácia ľudových tancov − poznámky k tanečnej a hudobnej stránke rozsiahleho dokumentačného projektu (PDF)
  • Juraj Hamar | Playback a folklór na scéne profesionálneho folklórneho telesa (na príklade SĽUK-u) (PDF)
  • Milan Tesař | Porota – tak trochu jiné publikum (PDF)
  • Jan Sobotka | Lomaxova kláda: několik příkladů prezentace americké lidové hudby (PDF)
  • Petr Dorůžka | Narušitelé vyšlapaných cest: Sam Charters a jeho cesty za blues, Mercedes Sosa a její zakazované písně, garážový rock v hledáčku FBI (PDF)
  • Aleš Opekar | Hudba Kapverdských ostrovů aneb Tcheka na Fogu a jiné nestrojenosti (PDF)
  • Irena Přibylová | Hraní pro radost: Od sleziny po sejšn (PDF)
  • Jiří Plocek | Než se zrodí hudba, aneb život muzikanta mimo pódium (PDF)
  • Medaillions authors (PDF)