VILÉM SPILKA QUARTET

VILÉM SPILKA QUARTET: PODVOD

HUDBA HONZY NEDVĚDA V JAZZOVÉM ARANŽMÁ

HUDBA K TRAMPSKÉ OSLAVCE.

Vítězové oblastního kola Porty, odkud postoupili do celostátního finále v Řevnicích, k čemuž gratulujeme, zvou k potlachu u ohně s písněmi Honzy Nedvěda. Potud všechno v pořádku: pokud by nešlo o jazzový kvartet, jeho album se nejmenovalo Podvod a v podtextu nemělo "cimrmanovský element“, protože jak členové uvádějí, "každý nemusí vědět, jak přesně to myslíme".
Návrat do dětství a ke šplhání po stromech u leckoho probíhá jinak, u kytaristy Viléma Spilky - ředitele mezinárodního festival JazzFest Brno a vedoucího katedry jazzové interpretace JAMU - se pral skaut s písněmi "Verdiho českého folku" v hlavě s jazzmanem, tedy někým, kdo do přírody zabloudí většinou náhodou. „Hudba Honzy Nedvěda a Brontosaurů byla součástí mého zálesáckého dětství. Když se oprostíte od místy kýčovitých a někdy poněkud naivních textů, zbyde melodie, a tu Honza Nedvěd prostě napsat umí. Základní sdělení Nedvědových skladbiček je navíc natolik silné, že si i o jazzové aranžmá řekly vlastně samy,“ vysvětlil Spilka podstatu velmi úspěšného, jazzmany nezatraceného instrumentálního alba.
Pochopitelně, vše záleží na pečlivé přípravě, vycházející u kvartetu z gruntu: na popud fotografa Romana France vyrazilo na čundr do trampské osady Adler na řece Oslavce, do "úžasného údolí, kde jsou skály nad řekou, romantické meandry a zákoutí", kde tři dny spalo pod širákem a večer s kamarády táborových ohňů jamovalo. Fotografie dokládají, že si to Vilém, saxofonista Radek Zapadlo (na koncertě v Náměšti jej zastoupí Pavel Hrubý), bubeník Martin Kleibl a kontrabasista Vlastimil Trllo užívali; tedy soudě podle "trampských" výrazů ve tváři a kapelníkova klobouku, sic bez liščího ohonu.

Photos by Roman Franc.