STANO PALÚCH

STRUNY NAD OSLAVOU 2017

KONCERT TŘÍ HOUSLOVÝCH OSOBNOSTÍ

TRADIČNÍ PROJEKT FOLKOVÝCH PRÁZDNIN.

CASEY DRIESSEN (USA) & THYGE SP (DÁNSKO) & STANO PALÚCH (SLOVENSKO)

Už jen kvůli tomu, kolik houslistů se každoročně představí na Folkových prázdninách, nemohla dramaturgyně Jitka Šuranská, sama mimořádná hráčka, s houslemi v projektu Struny nad Oslavou déle otálet. Casey Driessen bude reprezentovat americký bluegrass, Thyge SP dánskou tradiční hudbu a Stano Palúch slovenskou, s přesahem do jazzu. "Přivítáme moderní a tvůrčí hráče, kteří nejen rádi překračují hranice žánrů, svým přístupem vlastně vytvářejí žánry zcela nové," láká Jitka Šuranská na společný a znovu se vším všudy ojedinělý koncert trojice skvělých houslistů a bylo by bláhové se na něj dopředu netěšit.
Zatímco mimo západní kultury své druhy houslí měly už třeba tisíc let nazad, v Evropě se od nich odvozené nástroje začaly objevovat až v půlce 15. století a teprve sto let později byly v Itálii vyrobeny první housle v podobě existující dodnes. Brzy na to se s hráči vydaly na pouť po celém světě a výrazně zasáhly do hudebního vývoje mnoha zemí. Kde by například byla americká country bez irských a britských houslistů utíkajících v 19. století do Spojených států před chudobou a za novým životem. Když Skotové odjížděli osídlovat dnešní kanadské regiony New Foundland a Cape Breton, housle byly často jedinou osobní věcí, kterou si na cestu zabalili, protože pro ně představovaly nejužší pouto s opouštěným domovem.
Žánrové rozpětí využití houslí je obrovské: od lidových evropských tradic přes židovské šumaře a cikánské mistry, až po klasiku z koncertních síní. Trojice houslistů pak na Strunách nad Oslavou určitě vypíchne i další a nejlépe navzájem propojené. Tak jako v předešlých ročnících se budou spolu s dalšími přizvanými hudebníky několik dnů v Náměšti vzájemně poznávat, vyměňovat si zkušenosti, hrát a zkoušet, aby v pátek 28.7. vyšli společně na podium a představili nám výsledek hudebního setkání tradičně zaměřeného Dána, bluegrassového Američana a najazzlého Slováka.Thyge SP
O klasicky vzdělaném Thyge SP, který se zatoulal do nepravděpodobných hudebních krajin - skandinávská tradice, originální pojetí amerického folku a hutný folkrock - se traduje, že miluje živé koncerty a podle toho na nich i hraje a zpívá: pokaždé prý jako by šlo o ten poslední.
Houslová fenomenalita houslisty Stano Palúcha souzní nejvíc s Triem Pacora, to je však je pomyslná špička ledovce jeho muzikantského, skladatelského a aranžérského ledovce. Z Folkových prázdnin si ho například pamatujeme jako spoluautora hudebního projektu Ornamenty, pro SĽUK ale složil i další opusy a hodně se také aranžérsky rozmáchl při spolupráci s Janáčkovou filharmonií a skupinou Zrní. Pokud lze Stana Palúcha proto nejvýstižněji charakterizovat, tak jako nadžánrového hudebníka, navíc poslední léta díky spolupráci s Jitkou Šuranskou s blízkým vztahem k moravské hudbě.
Nekonvenční americký bluegrassový houslista Casey Driessen zřejmě nebyl v božím plánu. S pětistrunným nástrojem, perkusivním funky stylem hry, neortodoxními nápady a neutuchající energií vás přivede okamžitě k úžasu nebo......když započítáme neodmyslitelné červené boty, k ještě většímu úžasu.
Casey Driessen by Sandlin Gaither

Ať už sám, s horou efektových krabiček okolo nohou, nebo po boku Bély Flecka, Abigail Washburne, Chrise Thileho, Jerry Douglase či Steve Earla, vždy oslňuje hráčským mistrovstvím, korunovaným inovativním přístupem k perkusivnímu využívání smyčce, tzv.chop. Techniku bluegrassového houslisty Richarda Greena z 60. let ale Driessen povýšil na triple chop, což slavného countrymana Zaca Browna přivedlo k přirovnání k "šílenému vědci" a jiné k upozornění, že pokud máte Driessena v kapele, bubeníka v podstatě nepotřebujete.
Vystudoval Berklee College of Music a přestože měl za učitele Matta Glasera, zamiloval si funky, jazz a bluesrock - bez potřeby vzdát se jich při vstupu na bluegrassovou scénu, čímž se od začátku od běžných houslistů odlišoval. Jasně, na rozdíl od něho si obouvali i boty jiných barev...