TRIO DA KALI - photos: Youri Lenquette

TRIO DA KALI (MALI)

MIMOŘÁDNÁ VOKÁLNÍ A INSTRUMENTÁLNÍ SÍLA ZE ZÁPADNÍ AFRIKY

VOKÁLNÍ A INSTRUMENTÁLNÍ SÍLA, S JAKOU JSME V ZÁPADOAFRICKÉ HUDBĚ NEBYLI KONFRONTOVÁNI UŽ HODNĚ DLOUHO.

Ve středověké říši Mali taková tria hrála pro krále a zabraňovala válkám, Da Kali dnes ohromují posluchače na koncertech a nutí je přehodnocovat názor na malijskou tradiční hudbu. Kdyby jen posluchače, album Ladilikan, natočené společně s americkým smyčcovým Kronos Quartetem, bylo v renomované anketě magazínu fRoots vyhlášeno světovým albem roku 2017.
Představuje skutečně mimořádný umělecký počin. David Harrington dokonce mluví o jedné z nejkrásnějších spoluprací v kariéře kvartetu a přidává přesvědčení, že tak nadčasové album by Malijčané zvládli natočit i bez jejich pomoci. Jiný vlivný magazín, Songlines, nominující trio na počin loňska, nabídl recept jak na to: „Vezměte nebojácný, klasický smyčcový kvartet z USA a vmíchejte k nim trio mladých tradičních muzikantů z Mali, a výsledkem je jedinečně skvělý druh globální komorní hudby.“
Griotský rodokmen má trojice úchvatný: fenomenální zpěvačka Hawa je dcerou váženého zpěváka Kasse Mady Diabatého, Mamadou Kouyaté nejstarším synem hráče na loutnu ngoni Bassekou Kouyatého, kterého pamatujeme z Folkovek a Lassana Diabaté patří k instrumentálním magnetům nahrávek a koncertů Toumani Diabatého, Taj Mahala nebo projektu AfroCubism; navíc: v západoafrické hudbě dnes pravděpodobně nenajdete většího virtuóza na dřevěný balafon, nástroje, nedoznávajícího od 12. století jakékoliv konstrukční změny.
Název Da Kali znamená slibuji, v případě tria se jedná o závazek pokračovat v hudebním griotském dědictví. V minulosti o respektování slibu žádali grioti krále a své mecenáše, kterým oddaně sloužili, dnes s ním Trio Da Kali otevírá každý rytmicky a emocionálně strhující koncert, na kterém dokazuje svou vokální a instrumentální sílu, s jakou jsme v západoafrické hudbě nebyli konfrontováni už hodně dlouho. Harrington tomu říká doslova poslouchat “sounds from the bloodstream of humanity”. Prehistorický repertoár, v textech nicméně glosující aktuální dění, doplnilo trio o dvě skladby proslavené americkou gospelovou zpěvačkou Mahalií Jackson; přeložené do jazyku bambara a povýšené o morální autoritu Hawy.
K tomu poznámka: když se Harrington poprvé setkal s Hawou, přivítala ho zpěvem, čímž ho naprosto odrovnala, protože se mu nic takového v životě ještě nepřihodilo. Navíc mu, až dojemně, Mahalii Jackson připomněla. "The closest I´ve ever been to Mahalia was through Hawa," přiznal Harrington.
Albové spojení s Kronos Quartetem vychází z promyšleného konstruktu, vystavěného na myšlence záchrany vytrácejících se praktik orálního přenosu tradiční hudby. Věhlasná britská specialistka na africkou hudbu, Dr. Lucy Duran, se od roku 2009 věnuje v projektu Growing Into Music studiu předávání staletých tradic v rodinách hudebních kast Mali, Indie nebo Ázerbájdžánu, v oprávněných obavách, že podobné přenosy začínají být na ústupu. Podle Lucy Duran dokonce existuje reálné nebezpečí, že postupně úplně zaniknou. Organizaci Aga Khan Music Initiative si před zafinancováním natáčení ale dala jedinou podmínku: účast Kronos Quartetu. Jak se ukázalo, pro obě strany lidsky a umělecky navýsost šťastnou.

Photos: Youri Lenquette